Možnosti realizace online výuky v Kampusu
Streamovaná přednáška se záznamem
Bližší informace
Technické požadavky pro realizaci přednášky: Místnosti jsou plně vybaveny pro možnosti streamované přednášky a online výuky.
Seznam vybavených poslucháren je v tabulce níže včetně odkazu na přehrávač streamu, který je nutno zaslat studentům. Podmínkou streamu je používání mikrofonu nejlépe náhlavního. Můžete si zvolit jaké rozvržení prezentace a kamery budete využívat, viz níže.
Obraz v obraze (PIP):
Prezentace vyplňuje celou obrazovku, v levém horním rohu je malé okno s obrazem z kamery (je překryta část prezentace)
Obraz vedle obrazu (PBP):
Prezentace vyplňuje necelou obrazovku, je menší o šířku okna kamery (pod kamerou a dole je černý pruh
Side by side:
Prezentace i kamera mají stejná okna vedle sebe (nahoře a dole je černý pruh)
Pouze jeden kanál:
Přenáší se pouze prezentace nebo pouze záběr z kamery
Příklad:
den |
čas: od – do |
místnost |
kód předmětu |
rozložení |
vložení záznamu do úschovny/materiálů k výuce |
středa |
8:30 - 10:30 |
B11/234 |
c3050 |
PIP |
Úschovna / pouze prezentace, materiály |
Tabulka místností a adres streamu:
Místnost: |
Přehrávač: |
B11/114 |
|
B11/132 |
|
B11/205 |
|
B11/206 |
|
B11/234 |
|
B11/235 |
|
B11/236 |
|
B11/305 |
|
B11/306 |
|
B11/333 |
|
B11/334 |
|
B11/335 |
|
B22/116 |
Interaktivní přednáška (videokonference) s možností záznamu v MS Teams
Pro uskutečnění takovéhoto typu přednášky se v prostředí Masarykovy univerzity používá MS Teams. Jedná se o nástroj umožňující online komunikaci ať už textovou nebo obrazovou formou s množstvím integrovaných funkcí, jako například sdílení plochy a mnohé další.
Bližší infomace
Pro přednášející je zpracován kompletní průvodce vysvětlující a popisující každý krok v prostředí MS Teams od prvního spuštění až po vytváření týmů. Stejně tak i pro studenty je vytvořen jednoduchý návod, jak k nástroji MS Teams přistupovat, a jak s ním zacházet.
Pokud jako přednášející tápete v oblasti tvorby a vedení přednášky, či semináře v týmu, jsou k tomuto tématu připravena konkrétní doporučení.
U zaměstnanců, kteří mají přiřazenou licenci Office 365 „A1“, se změnil způsob ukládání záznamů meetingů. Pokud jako zaměstnanec s licencí A1 spustíte nahrávání, záznam se ukládá do SharePointu (souborů v týmu nebo skupině Office 365) nebo osobního OneDrive, stejně, jako všechny ostatní soubory.
Pro studenty se nic nemění, jelikož ti mají standardně licenci A3.
Důrazně doporučujeme projít si přehled záznamů schůzek v MS Teams, kde se dozvíte bližší informace o možnostech ukládání a nastavení oprávnění pro záznamy podle typu licence.
V případě, že nedisponujete dostatečnou technickou vybaveností, je možné si potřebná zařízení krátkodobě zapůjčit od nás.
Aktuality
MS Teams: Skupinové místnosti Breakout rooms a další novinky v MS Teams
MS Teams: nezobrazují se soubory v MS Teams
Některým uživatelům se nezobrazují soubory pod záložkou Soubory v týmech. S vlastními soubory nic není a jako workaround je možné přejít přímo do Sharepointu. Případně může pomoci přepnout do jiného týmu, soubory zobrazit tam a vrátit se (může být potřeba toto udělat několikrát) nebo chvíli počkat a zobrazení obnovit.
V ISu přibyla do aplikace Učitel možnost zadávání propojení na externí videokonferenční systémy.
Učitel může zadat do ISu odkazy na schůzky/události (v MS Teams, Zoomu, Google Meet či jiné) a přiřadit je k jednotlivým přednáškám či cvičením. Studentům se potom tyto odkazy zobrazí v kalendáři, na jejich stránce Student u daného předmětu. Dále potom v rozvrhu, odkud se rovnou mohou do těchto událostí prokliknout.
Do IS MU byla pro učitele přidána možnost provázání již naplánované události v MS Teams se svými předměty. Jakmile učitel naváže naplánované události k předmětu, zobrazí se mu odkaz v IS MU v kalendáři, dále se zobrazí studentům v kalendáři a také na studentské stránce přímo u předmětu.
Události (přednášky, cvičení) nejsou provázané s týmy ve smyslu omezením přístupu. V praxi to znamená, že není možné zabránit přístupu osobám, které nebyly přímo pozvány. Například, pokud student komukoliv z MU pošle odkaz na přednášku či cvičení, neoprávněná osoba se přes odkaz k přednášce připojí.
Obsah textu aktualizován: 24.2.2021
Přednáška formou natočeného videa nebo powerpointové prezentace
Další variantou přednášky je natočení videa na lokálním počítači, notebooku či mobilu. Alternativou tvorby videa může být doplnění powerpointové prezentace.
Bližší informace
Technické požadavky pro realizaci přednášky: notebook nebo stolní počítač s webkamerou, sluchátka s mikrofonem (na uvážení jednotlivce)
Pro tvorbu ať už videa nebo prezentace jsou připraveny všechny univerzitní stroje, které prošly instalací a nastavením na našem CIT SUKB oddělení. Pokud vlastníte notebook, odpadá Vám nutnost připojení webkamery a mikrofonu. Naopak jestliže se rozhodnete pro komentovanou tvorbu na stolním počítači, jsou webkamera pro snímání vaší osoby a mikrofon, či sluchátka s mikrofonem nutností.
Při volbě varianty powerpointové prezentace doplněné o komentář se můžete nechat inspirovat krátkým IS videonávodem. V něm se dozvíte, jak můžete prezentaci ozvučit nebo zvýraznit potřebné informace v ní obsažené.
Nevíte-li si rady jak a kam natočený materiál uložit, využijte různých možností ukládání a zveřejnění obsahu skrze portál IS.
I v tomto případě je možnost si krátkodobě zapůjčit potřebnou techniku na našem oddělení.
Další užitečné odkazy pro distanční výuku
Bližší informace
- Videonávody ISu ohledně distanční výuky
- Webové stránky Lékařské fakulty zabývající se teleprezenční tématikou