Univerzita nabízí svým zaměstnancům různé softwarové vybavení pro studijní i pracovní účely. Na pracovní stolní počítače a notebooky v centrální správě jsou programy distribuovány skrze klienta se jménem Centrum Softwaru. Odtud si uživatelé mohou volně instalovat programy, které prošly schválením a byly připraveny pro bezobslužnou instalaci.
Jak instalovat programy z prostředí Centra Softwaru ukáže následující videonávod.
Centrum softwaru
Návod na instalaci aplikací na počítačích v centrální správě.
V případě, že požadovaný program v nabídce Centra Softwaru nenajdete, obraťte se prosím na emailovou adresu sccm@ukb.muni.cz
O přidávání programů do Centra Softwaru a jejich aktuálnost se starají technici ÚVT, s nimiž na základě vašeho požadavku započneme diskusi a zajistíme přidání, či úpravu programu.
Standardní IT zařízení
Nákup standardního zařízení probíhá přes rámcové smlouvy. Mezi aktuální uzavřené patří smlouvy na:
Počítače
- flash disky
- externí disky
- klávesnice, myši
- monitory
- počítače (malé, základní, konfigurovatelné)
Notebooky
- dokovací stanice
- notebooky (základní a konfigurovatelné)
Tiskárny atd.
- tiskárny
- multifunkční zařízení
- skenery
Katalog standardního HW naleznete po příhlášení do aplikace Obchod v INET. Pokud potřebujete poradit s výběrem konkrétního modelu IT zařízení, kontaktujte nás.
Speciální IT zařízení
Výpočetní technika (VT) s parametry odlišných od standardní VT se označuje jako speciální a většinou se nakupuje přes DNS (Dynamický Nákupní Systém) nebo výběrové řízení (v závislosti na vnitřních ustanoveních daného hospodářského střediska).
Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodné konfigurace zařízení dle vašich potřeb.
Při nákupu přes veřejnou zakázku vám rádi pomůžeme se specifikací parametrů pro výběrové řízení.
Technikovi CIT prosíme upřesněte Váš požadavek - tzn. uveďte předpokládanou cenu nákupu, účel, k jakému budete zařízení využívat, zvláštní požadavky či specifika prostředí, kde budete zařízení využívat.
Aktuálně: Oficiálně nepodporované produkty Adobe - Informace o změně
Chtěli bychom vás informovat o očekávané změně, kdy bude na počítačích v centrální správě z bezpečnostních důvodů zakázáno používat aplikace Adobe Acrobat Pro starší verze než 2020 a balíčky programů Adobe Creative Suite.
Konkrétně se jedná o aplikace Adobe Acrobat Pro 9, 10, 11, DC(2015) a 2017, Creative Suite 3, 5 a 6 Design Standard a Master Collection ve stejných verzích. Všechny tyto produkty jsou společností Adobe nepodporované a nevychází na ně bezpečnostní aktualizace, proto jsou možnou hrozbou pro nové operační systémy.
Datum změny: zatím nebylo stanoveno
Zároveň bychom chtěli nabídnout některé alternativní programy a scénáře pro práci s PDF dokumenty a grafikou, které je možné na počítače v centrální správě nainstalovat přes Centrum Softwaru. Pro instalaci programů z Centra Softwaru nejsou nutná administrátorská oprávnění, je tedy možné, aby si programy instaloval každý uživatel sám, dle potřeby. Důrazně doporučujeme si je vyzkoušet, zda vyhovují vašim potřebám.
Pokud by žádný z uvedených programů a scénářů vašemu způsobu práce nevyhovoval, je možné si koupit licenci k nejnovějším verzím programům Adobe, které je možné na počítačích v centrální správě provozovat. Zde je nutné upozornit, že se jedná o tzv. předplatné, kde se platba za licenci každoročně opakuje. Produkty lze zakoupit buď v rámci balíčku Creative Cloud, který obsahuje více Adobe produktů nebo samostatně, například pouze Adobe Acrobat Pro k práci s PDF soubory.
Příklady použití volně dostupných alternativ
Příklady programů zdarma, které lze z Centra softwaru instalovat pro práci s PDF dokumenty:
PDF24 Creator, Foxit PDF Reader, PDF-Xchange Editor, PDFsam Basic
Zvláště upozorňujeme na novou možnost širší editace PDF dokumentů v programu MS Word ve verzích uvedených v příkladech níže.
Editace dokumentu pdf - úpravy obsahu, přepis textu apod.:
- je možno provézt v aplikaci Microsoft Word od verze office LTSC/2021 nebo Office365. Jedná se o standardní postup otevřít soubor. Zobrazí se upozornění níže, nutno odsouhlasit.

Editace dokumentu pdf - úpravy typu - sloučení, odstranit/přidat stránky, otočit apod…
- je možno použít aplikaci PDF24 - přes ikonu PDF24 Toolbox / Launcher
Alternativa začerňování textu pomocí PDF24:
Výsledné začerněné pomocí PDF24 převede celou stránku pdf dokumentu do formátu obrázku, nelze tedy bez OCR z dokumentu kopírovat text
- Spustit PDF24 Toolbox - vybrat “Začernit PDF soubor” - vybrat PDF k začernění - vybrat tvar pro začernění a aplikovat - uložit začerněné PDF

Podepsání dokumentu pdf / vložení podpisu:
- vložení podpisu provézt v aplikaci Adobe Acrobat Reader - aktuální verze
- (Pozn.: Pokud máte na PC v centrální správě aktuálně nainstalovanou jakoukoli placenou verzi, nelze vyzkoušet free verzi Adobe Acrobat Reader.)
- Postup - volba nástroje - zvolit “Certifikáty” - Digitálně podepsat
- Certifikát určený k podepisování musí být nainstalovaný v úložišti certifikátů - Osobní/Certifikáty
Online nástroje jednotlivých institucí:
Registr smluv - Nástroj pro anonymizaci dokumentů
Příklady programů v Centru softwaru na úpravu/tvorbu obrázků:
GIMP, Paint.net, Krita, Inkscape
Adobe licence - nákup
Pro produkty Adobe nejsou vysoutěženy rámcové smlouvy. Pro objemnější nákupy je třeba dodržovat postupy stavované jednotlivými HS.
Postup při nákupu trvalé licence:
SW Adobe nakupujeme centrálně za standardní EDU ceny. Dodavatelé by měli dodržovat EDU ceny, doporučujeme nakupovat u ověřených dodavatelů.Při nákupu postupujeme takto: pracoviště vystaví objednávku v Magionu na vybranou licenci a pošle ji na CIT SUKB cit@ukb.muni.cz. CIT SUKB zajistí objednání u dodavatele a program potom i nainstaluje. Licence Adobe evidujeme na osoby, proto se do objednávky uvádí i jméno zaměstnance.
Například u dodavatele Digital Media (IČO: 25835513) platí pro MU VIP Level 4.
Aktuální ceny všech licencí jsou dostupné na stránce Digital Media (Adobe EDU VIP 4): https://eshop.digitalmedia.cz/cs/special/adobe-edu-vip4
Postup při nákupu časově omezené licence:
U časově omezených licencí se licence váží vždy přímo na uživatele. Pracoviště si nákup řeší samo s dodavatelem, CIT zajišťuje pouze instalaci a evidenci. Pokud budete nakupovat sami, uvádějte do e-mailu objednávky i univerzitní e-mail dané osoby, pro kterou licenci kupujete. Na tento mail vám vytvoří Adobe ID účet, kde je daná osoba pak správcem i uživatelem a přijdou na něj všechny pokyny k instalaci.
Konkrétně například pro Acrobat Professional: https://eshop.digitalmedia.cz/cs/special/adobe-edu-vip4/adapcc-acrobat-professional-dc